Biti najstnik v času epidemije in omejevanja gibanja ni tako enostavno in prinaša tako za starše kot za mladostnike velike izzive.

 

Tu je nekaj nasvetov za starševstvo najstnikov in študentov, ki se v teh časih vračajo domov:

Poudarite socialno distanciranje

Prvi izziv pri najstnikih in mlajših odraslih je, da upoštevajo smernice za socialno distanciranje.

Najstniki se ponavadi počutijo nepremagljive in živijo v prepričanju, da novi koronavirus ni tako problematičen za njih kot za starejše ljudi. Glede na statistične podatke velja, da je koronavirus za mlade milejši, kar predstavlja izziv za starše, kako jim preprečiti stike s prijatelji.

Starši jim morajo predstaviti stanje glede koronavirusa na način, da bodo mladi razumeli, da v bistvu ne gre za njih. Dejstvo namreč je, da so lahko zdravi prenašalci, ki lahko s prenosom virusa ubijejo druge ljudi. Res je, da morda ne bodo čutili nobene bolezni, bodo pa lahko prenesli virus na svoje starše, ki skrbijo zanje. Prav tako lahko posredno ali neposredno okužijo svoje stare starše, ki pa že spadajo v skupino z velikim tveganjem za bolezen.

Tudi mladi umirajo zaradi koronavirusa.

Najstniki in mladi odrasli morajo razumeti, da niso imuni na bolezen. Hudi bolezenski znaki s smrtjo se pojavljajo tudi pri mladih ljudeh, ki nimajo nobene predhodne bolezni.

Dr. Janez Poklukar, Generalni direktor UKC Ljubljana zato opozarja, da so med kritično bolnimi pacienti tudi mlajše osebe. Opozarja mlade, da se lahko tudi pri mlajših in zdravih razvijejo hujše oblike bolezni. Bolezen mladih ne izbira, imamo tudi hujše oblike pri mladih in sicer zdravih. Upoštevanje pravil je tako ključno (preberi več v naslednjem članku: Med kritično bolnimi pacienti so tudi mlajše osebe).

Razumeti morate njihovo frustracijo zaradi tega, ker ne vidijo prijateljev

Za najstnike in mladostnike so prijatelji izredno pomembni, saj je druženje z vrstniki ena bistvenih razvojnih nalog mladostnikov. Veliko najstnikov se pritožuje, da so obtičali doma s starši in se zato počutijo frustrirane. Tudi starši morajo razumeti, da niso najboljša družba, ki si jih najstniki želijo.

V teh primerih bi lahko bil v veliko pomoč iskren in neposreden pogovor. Priznajte, da veste kako frustrirajoče je, ko so odrezani od svojih prijateljev. Poslušajte kaj čutijo, potrdite in sprejmite te občutke ter se nato usmerite v rešitve, kako lahko skupaj naredite situacijo bolj znosno.

Opustite pravila glede časa preživetega na družbenih omrežjih, saj lahko čas namenjen na socialnih omrežjih nadomesti čas druženja. Spodbujajte jih, naj bodo kreativni do novih načinov socialne interakcije s prijatelji. Veliko je brezplačnih aplikacij in orodij, ki lahko nadomestijo sedenje ob kavici s prijatelji v kakšnem baru. Ta orodja pa niso samo za mlade ljudi, ampak jih za isti namen lahko uporabljamo tudi starejši.

Podpirajte šolanje na daljavo

Starši večkrat poročajo o občutku pritiska in zmedenosti, kako pomagati otrokom pri učenju na daljavo. Pri mlajših otrocih gre bolj za iskanje zabavnih dejavnosti, ki bi lahko bile izobraževalne. Toda pri starejših učencih je spremljanje šolskega učnega načrta lahko izziv, zlasti za tiste z učnimi motnjami ali težavami v organizaciji.

Starši niso bili pripravljeni na organiziranje učnega procesa doma. Ne vedo kako se lotiti tega, saj nimajo nobenih napotkov in izkušenj.

V šolah so uvedli program šolanja na daljavo. Svoje najstnike morate spodbujati pri doslednem upoštevanju pravil šolanja na daljavo. Poskušajte situacijo narediti zanimivo z izjavami kot so na primer:

“Nikoli več ne boš imel priložnosti sedeti v učilnici v pižami, medtem ko se bašeš s sendvičem”

Najstnikom in študentom lahko pomagate ustvariti realen urnik za opravljanje dela v določenih delih dneva, čas za učenje, za odmor, čas za druženje, vadbo in zabavo. Ključno načelo: najprej opravite svoje delo, nato pa se nagradite z nečim sproščujočim. Upoštevajte, da to ne bo tako učinkovito kot šola, vendar bo sčasoma lahko postalo učinkovitejše. Šolstvo se razvija na način, da bo vedno večji del potekal na daljavo z uporabo različnih spletnih orodij in to v časih, ko ne bo nobene krize.

Spodbujajte zdrave navade

Najstniki in mlajši odrasli se bodo v tem stresnem času bolje odrezali, če bodo spali, jedli zdrave obroke in redno telovadili. Ohranjanje urnika spanja z določenim časom za prebujanje in odhod v posteljo je še posebej pomembno za ohranjanje pozitivnega razpoloženja in zmožnosti izpolnjevanja učnih pričakovanj.

Zdrave navade so še posebej pomembne za mlade, ki se morda spopadajo s tesnobo ali depresijo. Izguba rutin je lahko velik vir stresa, zato priporočamo vzpostavitev novih rutin. Pravilna in zdrava prehrana, reden spanec, upoštevanje dnevnega urnika šolskih opravil, druženja preko socialnih omrežij in sodelovanje v drugih prijetnih dejavnosti so ključni za dobro počutje vseh, ne samo mladostnikov. Pozorni pa moramo biti na preveč spanja, ko so mladi doma. Medtem ko je počitek pomemben, še vedno moramo ostati aktivni.

Sprejmite njihovo razočaranje

Za marsikoga bo najbolj boleč del koronavirusne krize izgubljanje pomembnih izkušenj: srednješolske športne sezone, maturantskega plesa in izleta, srednješolske ljubezni, itd.

Dajte jim prostor, da svoje občutke izražajo in jih poslušajte brez prepričevanja, da bo vse v redu.

Mladostniki se razumljivo sprašujejo, kako bo to vplivalo na njihovo prihodnost. Dajte jim prostor, da izrazijo svoje počutje in sprostijo svoj stres ter jezo. Nato pa izrazite svoje zaupanje v njih, da bodo sposobni vse urediti kot je treba in da je prihodnost v njihovih rokah in ne v rokah koronavirusa.

Sprejmite njihovo jezo, strah, stres in skrbi. Zelo pomembno je, da vi in vaši mladostniki sprejmete občutke v tej krizi, namesto da se borite proti njim. Z drugimi besedami si lahko rečemo. »To mi gre na živce, jezen in vznemirjen sem glede tega«. Takšno razmišljanje vas bo prej ali slej pripeljalo do zaključka:

» Ok, tudi prav, kaj pa zdaj? Kaj pa naj zdaj naredim?«

Še več uporabnih napotkov v krizi:

NASVETI OB EPIDEMIJI KORONAVIRUSA

Za več praktičnih nasvetov glede koronavirusa všečkajte FB stran:

Vir: www.childmind.org

MR