Učenje jezika je ključno za integracijo, pravijo mladi begunci

Najstnik Michel Barakat v svoji želji povedati svojo zgodbo meša arabščino, češčino in angleščino. Vprašajo ga, kateri jezik bi najraje govoril. “Vse,” odgovarja 14-letni sirski begunec in se nasmehne z mešanico frustracije in navdušenja.
Dobro je začel. Poleg teh treh je začel študirati nemščino.

Nato pozdravi v hindijščini, nato pa niz francoskih izrazov. Številni nedavno prispeli begunci menijo, da je učenje češkega jezika ključ do uspešne integracije.

»Če dobro govoriš češko in se giblješ med Čehi, ti bodo pomagali,« pravi Michel. »Če pa si iz arabske države in ves čas preživiš med Arabci, ti ne morejo pomagati, ker ne vedo, kako stvari delujejo na Češkem. Bolje je res študirati češčino.”

Učenje jezika je temelj integracijskega programa češke vlade za begunce, ki načrte prilagaja potrebam vsakega begunca.

“Učenje češčine je ključnega pomena,” pravi Olivera Vukotić, uradnica za regionalno povezovanje v srednjeevropskem uradu UNHCR v madžarski prestolnici Budimpešti. »Če ne govoriš jezika, ne moreš govoriti o integraciji. To je nemogoče.”

Vukotić pravi, da je češka vlada radodarna pri številu ur jezikovnega pouka, ki jih zagotavlja beguncem. Nekatere srednjeevropske države jih ne zagotavljajo.

Michelova krščanska družina je pobegnila od vojne v Siriji, potem ko je njegov šolski avtobus za komaj zamudil razstrelitev. Zaradi njihovih izkušenj je družina dobila obliko mednarodne zaščite v državi, vendar bodo morda morali po koncu vojne oditi domov.
Njegova mati se češčine ni naučila tako zlahka. Sprva je bil vesel, da je lahko prevajal zanjo in druge v sprejemnem centru, kjer so najprej ostali. “Toda zdaj je to breme, ker imam svoje dolžnosti,” pravi. Manj časa ima, da bi jo spremljal do državnih uradov in podobnih krajev.

Občutek, ki ga pozna njegova sošolka, sirska begunka Natalia Rami Haddad, prav tako stara 14 let. Spoznala sta se v univerzitetnem mestu Hradec Kralove, 115 km vzhodno od češke prestolnice Prage. Natalia je povedala, da so jo pogosto vabili za tolmačenje sorodnikom v njeni širši družini.

»Mladi se lažje učijo jezika,« pravi najstnica v tekočem češčini. »Ko začneš, si kot majhen otrok, ki prvič odpira oči v nov svet. Zdaj je kot moj materni jezik.” Otroci begunci običajno začnejo zaostajati v izobraževanju, vendar lahko s poletnimi nadomestnimi razredi nadoknadijo zaostanek.

Natalia in Michel sta bila junija 2017 med 11 študenti begunci, ki jih je UNHCR, Agencija ZN za begunce, odlikoval za odlične akademske rezultate na slovesnosti na Ministrstvu za izobraževanje v Pragi.

“Res je impresivno, koliko podpore so begunski učenci in njihove družine imeli s strani svojih šol in njihovih skupnosti,” je dejala Petra Levrincova, vodja urada UNHCR na Češkem.

Petr Rehak, razrednik Natalie in Michela, pravi, da so begunci v šolo prinesli dobrodošlo raznolikost »in drugo stališče«, ki je dragoceno med razpravami o svetovnih dogodkih.

Če pogledamo v prihodnost, je Michel prejel novico, da želi prostovoljec sodelovati z njim v okviru sheme, ki jo sponzorira UNHCR, ki združuje češke državljane z begunci, ki potrebujejo spodbudo. Prostovoljec bo Michelu pomagal pri izpitih, ki bodo določili, ali se lahko vpiše v prestižno srednjo šolo.

Natalia, ki upa, da bo postala zdravnica, je sklenila tesno prijateljstvo s češko sošolko Natalie Sembdnerovo. 12-letna Čehinja pravi, da je navdušena, da ima prijateljico iz Sirije.

Natalie verjame, da so otroci, ki vzpostavljajo vezi med narodnostmi, najboljše upanje planeta.

“Ko pogledaš po svetu in pogledaš vse vojne, očitno odrasli ne morejo živeti skupaj,” pravi. Natalia je dodala: “Tisti na vrhu želijo voditi vojne, a se ne zavedajo, kako težko je življenje za tiste na dnu.”