Zaščita pred točo ostaja odprto vprašanje za slovensko kmetijstvo

Slovenija se vse pogosteje sooča z intenzivnimi neurji, kjer toča v nekaj minutah uniči celoletni pridelek. Čeprav so sistemi zaščite na voljo, njihova uporaba ni zagotovljena v celotnem obsegu. Ključna ozka grla so po navedbah Net TV (3. oktober 2025) premalo letal in omejen obratovalni čas mariborskega letališča, ki trenutno deluje le do 16.30, zato so popoldanske in večerne nevihte pogosto izven dosega protitočnih poletov.


Letalski center je večkrat poskušal doseči dogovor z Družbo za razvoj infrastrukture (DRI) za podaljšanje obratovalnega časa, a kompromisa še ni. DRI pojasnjuje, da obratovalni čas določa pogodba z Ministrstvom za infrastrukturo; izredna podaljšanja so po zakonodaji možna, vendar zahtevajo prisotnost ustreznih letaliških služb in nadomestilo za uporabo. Redno 12-urno delovanje bi terjalo dodatne zaposlene, predvsem licencirane reševalce in gasilce, ki jih primanjkuje.


Kot rezervna možnost se omenja vzletišče v Cerkvenjaku, a po izkušnjah Letalskega centra nima potrebne infrastrukture in možnosti instrumentalnega prihoda, kar je pri povratkih iz akcij pogosto nujno. DRI poudarja, da letališče obratuje skladno s predpisi in da razume pomen protitočne zaščite, zato ostaja odprt za dialog o rešitvah. Odgovor na vprašanje, kako zagotoviti učinkovitejšo in zanesljivejšo zaščito pred točo, tako ostaja odprt, medtem pa tveganja za pridelke iz leta v leto naraščajo.