Šušteršič: “Kdo lahko reče, da je umetnik več prispeval kot delavec?”

»Gre za eno bolj temeljno vprašanje, ki ga pa ni nišče postavil na ta način, ga bom pa jaz,« je poudaril prof. dr. Janez Šušteršič v podkastu Vroča tema, ki ga pripravlja portal Domovina. Ugledni ekonomist, profesor in nekdanji finančni minister je ob napovedanem referendumu o posebnih pokojninah za umetnike brez zadržkov razgalil srž problema, ki ga po njegovem mnenju politika in javnost spretno obhajata:

»Zakaj sploh imamo te posebne pokojnine? Zakaj država misli, da ima pravico reči, da so nekateri ljudje – umetniki, športniki, znanstveniki – toliko bolj zaslužni za to državo, da si zaslužijo nekaj dodatno k pokojnini? Bolj kot kdo drug?«

Referendum, ki bo potekal 11. maja, bo odločal o usodi zakona, ki uvaja posebne pokojninske dodatke za izbrane umetnike, tudi tiste, ki so že prejeli priznanja, kot je Prešernova nagrada. Med upravičenci naj bi bila tudi umetnica, ki je javnost razburila z inštalacijo, v kateri doji psa – umetniško delo, ki naj bi odražalo slovensko kulturno identiteto.

Za Šušteršiča in druge so takšni primeri jasen znak popolne vrednostne zmede, ki jo poganja ideološko obarvana kulturna politika:

»Koliko je v Sloveniji ljudi, ki vsak dan pošteno delajo in s tem prispevajo, da se ta država razvija? Na koncu pa bodo dobili mizerno penzijo – prav gotovo pa ne bodo dobili posebne pokojnine. Kdo lahko reče, da je nekdo, ki je naredil takšno umetniško delo, več prispeval od delavca, učitelja ali medicinske sestre?«

Po njegovem mnenju nima nihče legitimne osnove, da bi posameznikom, zgolj zaradi simbolnih umetniških dejanj, pripisal večjo vrednost kot drugim, ki so desetletja garali za skupno dobro. Zato je njegov sklep jasen:

»Jaz mislim, da je treba takšne vrste pokojnine ukiniti.«

Referendum je sprožil val odzivov tudi med številnimi ekonomisti, pravniki, kulturniki in predstavniki civilne družbe. Podporniki referenduma, ki bodo glasovali proti zakonu, opozarjajo, da gre za sistem privilegijev, ki je v popolnem nasprotju z načeli pravičnosti, enakosti in zdrave pameti. Umetnost naj bo svobodna, a ne na račun dostojanstva delovnih ljudi, pravijo.

11. maja bo Slovenija odločala, ali bomo s pokojninskega sistema nagrajevali umetniške provokacije, kot je dojenje psa, ali pa bomo jasno rekli ne sistemu, ki razkraja vrednote in kulturni ugled države.

»Gre za eno bolj temeljno vprašanje, ki ga pa ni nihče postavil na ta način, ga bom pa jaz, da ne,« je v poudaril Šušteršič.
»Zakaj sploh imamo te pokojnine? Zakaj sploh država misli, da ima pravico reči, da so nekateri ljudje – pa naj bodo to športniki, umetniki ali znanstveniki – toliko zaslužni za to državo, da si zaslužijo nekaj dodatno k pokojnini? Bolj kot kdo drug?«

Treba je povedati tudi to: v Sloveniji je ogromno ljudi, ki vsak dan pošteno delajo in s tem prispevajo k razvoju države. Ti pa na koncu prejmejo mizerno pokojnino, vsekakor pa ne posebne. Kdo lahko odloči, da si jo zasluži umetnik, ki je dojil psa pred kamero?

Prav zato se je po njegovem mnenju nujno postaviti proti zakonu in reči: dovolj je bilo kulturnih manipulacij na račun javnega denarja.

MR