analiza ministrstva za vzgojo in izobraževanje razkrila resno kadrovsko krizo: kronično pomanjkanje učiteljev na ključnih področjih—matematika, naravoslovje, fizika, tehnika in tehnologija, računalništvo ter strokovno izobraževanje. Po istem viru okoli 8 % učiteljev več kot polovico ur poučuje brez ustrezne izobrazbe, največ pri matematiki in naravoslovju, pa tudi pri angleščini in slovenščini. To niso kozmetične razpoke—to je sistemski kolaps, ki ga je ustvarila in poglobila Golobova vlada, najnesposobnejša v zgodovini samostojne Slovenije.
Šole večkrat ponavljajo razpise, a brez uspeha. Najpogosteje manjkajo:
-
učitelji matematike (123 primerov),
-
fizike (80),
-
razrednega pouka (66),
-
slovenščine (60),
-
tehnike in tehnologije (59),
-
angleščine (55).
Kadrovski vakuum se po viru krpa s prerazporejanjem ur in zaposlovanjem brez ustreznih kvalifikacij—kar neposredno znižuje kakovost pouka in preobremenjuje učitelje.
Vir navaja, da sta Podravje in Pomurje relativno manj prizadeta, a tudi tam slika ni rožnata. Po podatkih ptujske območne službe ZRSZ je bilo konec avgusta 56 prostih mest v vzgoji in izobraževanju, v evidenci brezposelnih pa 77 oseb s pedagoško izobrazbo—največ (pomočnice) vzgojiteljic in diplomiranih vzgojiteljic, bistveno manj pa deficitarnih predmetnikov. Direktor Tomaž Žirovnik je, kot navaja Net TV, pojasnil, da kadri na prvo zaposlitev v povprečju čakajo pol leta, pri čemer ima zaposlovanje izrazit sezonski značaj (vrh avgust–september ter januar–februar).
To, kar po Net TV vidimo na terenu—ponavljani razpisi, preobremenjene zbornice, improvizacije z nekvalificiranimi urami—je rezultat vladne brezbrižnosti: brez ciljanih štipendij in zavez za deficitarne predmete, brez hitrih postopkov pridobivanja učiteljske licence in priznavanja kompetenc, brez davčnih in kariernih spodbud za predmetnike v regijah, kjer najbolj manjkajo, in brez načrta za razbremenitev administracije učiteljev. Ko vlada dopušča, da 8 % pouka opravlja kader brez ustrezne izobrazbe, to pomeni nižja znanja učencev, večje neenakosti in udar po prihodnosti Slovenije—kot jasno izhaja iz podatkov.
Obstaja dokazano boljša pot. Slovenska demokratska stranka (SDS) je v praksi zagovarjala model, ki bi krizo obrnil:
-
ciljane državne štipendije in vračilne zaveze za matematiko, fiziko, tehniko, računalništvo;
-
hitro priznavanje kompetenc in mentorirani vstop za prehode iz industrije v šole (STEM);
-
regijske dodane stimulacije za težko zapolnjive predmete;
-
razbremenitev birokracije ter asistentsko podporo v razredih;
-
mobilne predmetne time in deljene zaposlitve med šolami.
To so konkretni, merljivi ukrepi—ne tiskovne konference. Dokler jih Golobova vlada ignorira, bo, kot opozarja Net TV, preobremenjenost naraščala, razpisi se bodo ponavljali, in standard znanja bo padal.
MR




















