V okviru Tedna globalnega učenja je 27. septembra 2025 na Ptuju potekala interaktivna delavnica z naslovom “Drugi obraz potrošništva – zakaj kupujemo več, kot potrebujemo?”. Delavnico je organiziral Zavod medgeneracijske vzajemnosti (ZMV) v sklopu projekta Trajnostno. Lokalno. Globalno. II (TLG II). Udeležilo se je je 8 mladih ter 4 izobraževalci (skupaj 12 udeležencev, od tega 4 žensk in 8 moških). Cilj dogodka je bil spodbuditi mlade k razmisleku o svojih potrošniških navadah ter ozavestiti posledice čezmernega nakupovanja na družbo in okolje.
Delavnica je ponudila vpogled v “drugi obraz” potrošniške družbe – to so okoljski in družbeni vplivi pretirane potrošnje. Udeleženci so skozi pogovor in igre prepoznavali razlike med potrebami in željami ter raziskovali, zakaj pogosto kupujemo več, kot v resnici potrebujemo. Razpravljali so o vplivu oglasov, trendov in vrstniškega pritiska na njihove nakupovalne odločitve. Poseben poudarek je bil na trajnostni potrošnji – odgovornem nakupovanju, ki zmanjšuje količino odpadkov in izkoriščanje virov. V razpravi so bili predstavljeni tudi skrb vzbujajoči podatki: na primer, človeštvo je leta 2021 že do 30. julija porabilo vse naravne vire, ki jih je Zemlja obnovila v tistem letu, Slovenija pa je svoj delež porabila že do 30. aprila. To pomeni, da bi za zadostitev našim potrošniškim navadam potrebovali kar tri Zemlje – oziroma tri Slovenije, če gledamo slovenski primer. Takšni podatki so mlade spodbudili k razmisleku o nujnosti sprememb v naših potrošnih vzorcih.
Maja Tominc Žerak, direktorica ZMV, je med delavnico predstavila tudi dosedanje projekte zavoda na področju trajnostne potrošnje. Izpostavila je projekt “Pametno obdarovanje: spodbujanje trajnostne potrošnje med prazniki”, ki so ga pri ZMV izvajali v okviru mednarodnega projekta PROTEUS. V tem projektu so z izdelavo petih kratkih videoposnetkov s poudarkom na odgovorni potrošnji in z delavnico za udeležence širšo javnost ozaveščali o zmanjševanju nepotrebne potrošnje. Projekt je vključeval tudi obisk Centra ponovne uporabe kot primer dobre prakse, s čimer so pokazali, kako lahko ponovno uporabimo stvari namesto kupovanja novih. Namen te pobude je bil opozoriti na pretirano trošenje predvsem v času praznikov ter spodbujati podporo lokalnim trajnostnim ponudnikom. “Trajnostna potrošnja in proizvodnja” je namreč eden izmed globalnih ciljev trajnostnega razvoja (12. cilj Agende 2030), ki se osredotoča prav na spremembo potrošniških in proizvodnih vzorcev. Direktorica je poudarila, da takšni projekti in delavnice neposredno prispevajo k uresničevanju tega cilja, saj ozaveščajo javnost o pomenu zmanjšanja nepotrebnih nakupov in učinkovitejše rabe virov.
Delavnica se je zaključila z oblikovanjem nekaj praktičnih sklepov in nasvetov. Mladi udeleženci so predlagali konkretne rešitve, kako lahko sami prispevajo k bolj trajnostni potrošnji: od izmenjave oblačil in igrač, popravila pokvarjenih predmetov, pa do “izziva brez nakupov” (angl. no-buy challenge), pri katerem se določeno obdobje izogibajo nepotrebnim nakupom. Izobraževalci so izrazili zadovoljstvo nad aktivnostjo mladih in poudarili, da so takšne delavnice pomembne za medgeneracijski prenos znanja – starejši lahko delijo svoje izkušnje, mlajši pa prinašajo svež pogled in motivacijo za spremembe. Skupaj so sklenili, da bodo pridobljena spoznanja prenesli v prakso v svojem vsakdanu in širili glas o odgovorni potrošnji med svojimi vrstniki, družinami in kolegi.
Projekt Trajnostno. Lokalno. Globalno. II izvaja SLOGA, platforma nevladnih organizacij za razvoj, globalno učenje in humanitarno pomoč. Sofinancira ga Ministrstvo za zunanje in evropske zadeve. Vsebina ne predstavlja stališč Vlade Republike Slovenije.

MR























